Nedanstående är ett utdrag ur branschorganisationen NOC Swedens artikel som undersökt utvecklingen inom naturlig hudvård.
För första gången har en större marknadsdatainsamling för försäljningen av naturliga, ekologiska hud- och skönhetsprodukter genomförts för den svenska marknaden. Den visar att segmentet växer starkt med 22,2% under 2017. Branschorganisationen NOC Sweden i samarbete med Business Sweden står bakom undersökningen där 60 varumärken har bidragit med försäljningssiffror.
Branschorganisationen NOC Sweden i samarbete med Business Sweden står bakom undersökningen som genomförts under våren 2018. 60 varumärken har lämnat försäljningssiffror till undersökningen som är den första i sitt slag på den svenska marknaden.
- Det som många aktörer har känt på sig verkar stämma. Förändringen i konsumentbeteende till mer miljö- och hälsofrämjande produkter är på allvar på väg in i skönhetsvärlden, säger Henrik Olténg, undersökningsledare och grundare av NOC Sweden.
I undersökningen ombads ca 200 företag inom kategorin om att lämna data, men s.k. EMV (egna märkesvaror) ingick inte. 60 varumärken bidrog med data till undersökningen, som alltså visar en tillväxt på 22,2% för 2017. Svenska varumärken utgör ca 50% av försäljningen och tillväxten för dessa är 17%.
- Det är utmärkande att den svenska marknaden är så pass präglad av svenska varumärken och det visar också en stor potential för export. Sverige är duktiga på att ta fram snygga, funktionella och kommersiellt gångbara produkter som kan hävda sig i den internationella konkurrensen... Läs artikeln i sin helhet hos NOC Sweden.