Dr Sannas AB (”Bolaget”) har blivit ombett att yttra sig över en anmälan som har gjorts till Reklamombudsmannen. Anmälan avser ett facebookinlägg som har publicerats av Dr Sanna Ehdin (”Sanna”). I inlägget uppger Sanna att bästa sättet att snabbt bli av med svullnad är att ta ett detoxbad med Dr Sannas Hälsosåpa. Hon berättar vidare att hon efter en flygning var svullen och att denna svullnad gick ner efter att hon hade tagit ett en timme långt bad. Sanna tillägger i sitt facebookinlägg att längre bad är ännu bättre mot svullnad. Anmälaren påstår att Bolaget, genom Sannas inlägg, har marknadsfört sin produkt Hälsosåpan på ett sätt som är vilseledande. Anmälaren menar därför att inlägget strider mot internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (”ICC:s regler”).
Om Dr Sannas AB
Dr Sannas är ett kunskaps- och produktföretag inom hälsa med målsättningen att göra det enkelt att leva ett friskare liv. Bolaget vill att dess kunder ska känna sig trygga med att det erbjuder bra, välgörande och naturliga hälsoprodukter och är månt om att säkerställa att endast korrekta uppgifter förmedlas om dess produkter.
Producent av inlägget
Det är Sanna som har publicerat inlägget. Hon har gjort detta i egenskap av privatperson och utan Bolagets kännedom. I inlägget beskriver Sanna sin egen erfarenhet av ett specifikt detoxbad som hon har genomfört samt om effekterna av det badet. Hon uttalar sig även om sin erfarenhet att längre bad är ännu bättre för detox och avsvullnad. Sanna har rätt till yttrandefrihet och detta innefattar en rätt för henne att dela med sig av sina erfarenheter till allmänheten och till dem som följer hennes facebooksida. Att Sanna har valt att dela en länk till Bolagets webbshop i inlägget ska inte uppfattas som att inlägget har delats på uppdrag av Bolaget. Sanna har tagit bort det anmälda inlägget från sin facebookprofil och hon önskar således inte sprida det vidare. Bolaget vill därför inte heller att inlägget ska publiceras på Reklamombudsmannens webbsida eller att det ska användas i utbildningssyfte.
Inlägget utgör inte vilseledande marknadsföring
Även om Reklamombudsmannen skulle finna att facebookinlägget utgör marknadsföring som gjorts för Bolagets räkning i den mening som avses i ICC:s regler saknas grund för kritik av Bolaget. Med vilseledande marknadsföring avses marknadskommunikation som innehåller påståenden som direkt eller indirekt – genom antydan, utelämnande, oklarhet eller överdrift – är ägnad att vilseleda konsumenten ifråga om produktens väsentliga egenskaper.
Bolaget bestrider att inlägget skulle innehålla påståenden som direkt eller indirekt är ägnade att vilseleda konsumenter ifråga om Hälsosåpans egenskaper. Inget nämns om Hälsosåpans egenskaper i det anmälda facebookinlägget. Det kan därför inte sägas vara vilseledande. Sanna gör inget påstående om att Hälsosåpan i sig skulle kunna åstadkomma detox- eller avsvullnadseffekt. I stället beskriver Sanna sin egen personliga erfarenhet av ett detoxbad som hon tog med resultatet att hennes svullnad gick ner. I sitt privata inlägg tipsar hon även om att ett längre detoxbad är ännu bättre för avsvullnad. Detta tydliggör att Sanna menar att det är själva badet som skapar detoxeffekten som i sin tur gör att svullnaden går ned. Att Sanna ger uttryck för att badet görs på bästa sätt med Hälsosåpan innebär att såpan förhöjer hennes njutning av badet, inte att det är Hälsosåpan i sig som skapar detox- och avsvullnadseffekten.
Marknadskommunikation ska enligt ICC:s regler bedömas med utgångspunkt i hur framställningen påverkar målgruppens genomsnittskonsument med hänsyn tagen till det medium som använts. I detta avseende måste det beaktas att Sannas inlägg har publicerats på hennes egen facebooksida samt att hennes följare till största delen utgörs av hälsomedvetna kvinnor i medelåldern. Målgruppens genomsnittskonsument är således en upplyst hälsomedveten kvinna som inte är främmande för begreppet detoxbad. Det är således tydligt för målgruppens genomsnittskonsument att begreppen detox och avsvullnad syftar till den effekt som kan åstadkommas av att ta ett bad. De nämnda begreppen används inte på ett sätt som ger intryck av att Hälsosåpan i sig skulle ha dessa egenskaper. Det framstår som osannolikt att genomsnittskonsumenten skulle bli vilseledd av Sannas privata inlägg på så vis att de skulle köpa hälsosåpan i tron om att användning av den i sig skulle leda till detox och avsvullnad. Sannas inlägg på den privata facebooksidan är således inte ägnat att påverka mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut och det kan därmed heller inte anses att det är otillbörligt.