2018-03-21 beslutade Stiftelsen Reklamombudsmannen att de valt att bedöma ett facebook inlägg skapat av Dr Sanna Ehdin som vilseledande marknadsföring. Vi på Dr Sannas tillsammans med våra advokater är av en annan uppfattning men tar givetvis till oss av kritiken. Är du nyfiken kan du läsa vårt yttrande här
"Vi är ett ungt och snabbrörligt företag som tillsammans med Dr Sanna Ehdin dagligen producerar mycket content iform av texter, filmer och bilder. Vi utvärderar löpande de inlägg vi producerar samt följer upp det som skrivs om oss online och i detta fall ser jag det som positivt att det enskilda inlägget redan var avpublicerat när jag mottog anmälan samtidigt som vi naturligtvis tar till oss kritiken. I detta fall gjorde våra advokater en annan bedömning än RO. Vi strävar alltid efter att vår produktinformation och marknadsföring ska vara 100 procent." säger Daniel Ehdin, VD på Dr Sannas
Opinionsnämndens bedömning
Enligt artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) ska reklam vara vederhäftig och får inte vilseleda. Marknadskommunikation får inte innehålla framställning i ord som direkt eller indirekt genom överdrift är ägnad att vilseleda konsumenten. Särskilt gäller detta ifråga om produktens väsentliga egenskaper, det vill säga sådana som är ägnade att påverka konsumentens val, exempelvis beskaffenhet.
Enligt artikel 8 i ICC:s regler ska riktigheten i beskrivning, påstående eller annan framställning som hänför sig till
sakförhållanden kunna styrkas. Marknadsföraren ska ha dokumentation tillgänglig och utan dröjsmål kunna
framlägga denna till bevis inför de självreglerande organ som ansvarar för tillämpningen av dessa regler.
Annonsören menar att Facebookinlägget är publicerat av Sanna Ehdin i sin roll som privatperson och utan
annonsörens kännedom. Opinionsnämnden konstaterar dock att hon är styrelseledamot i Dr Sannas AB.
Facebooksidan Dr Sanna Ehdin är vidare upplagd som en ”community” på Facebook och har i dagsläget 43 110
personer som följer sidan. I informationen om Facebooksidan länkas till webbplatsen ehdin.com där det finns en
kategori som heter ”Hälsoprodukter” med länkar till webbplatsen sannasshop.com där produkten kan köpas.
Beslut Ärende 1801-16 2018-03-21
Mot bakgrund av ovanstående finner nämnden att Facebookinlägget har ett kommersiellt syfte och rör
kommersiella förhållanden och därför är att bedöma som reklam och därmed kan prövas enligt ICC:s regler.
Nämnden konstaterar att inlägget inleds med texten ”Bästa sättet att snabbt bli av med svullnad (1–2 kg) är att
ta ett detoxbad med Dr Sannas Hälsosåpa! Jag var rejält svullen efter en lång flygning och det försvann direkt
efter en timmes bad med 2 dl av hälsosåpan”. Nämnden finner att detta ger intryck av att man, genom att bada
med den marknadsförda såpan i badvattnet, kan bli av med svullnad motsvarande ett till två kilo. Att reklamen
innebär att en person berättar om sin erfarenhet av produkten saknar i sammanhanget betydelse. Annonsören
har inte styrkt det aktuella påståendet. Facebookinlägget är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5
i ICC:s regler.
Här kan du läsa vad vi på Dr Sannas anser och hela vårt yttrande till RO