Folket har sagt sitt skriver Äkta Vara på sin hemsida. Med överlägset flest röster blev det Alpro Cuisine soya vispbar som utsågs till ”vinnare” av antipriset Årets matbluff.
– Väldigt många känner sig uppenbarligen lurade av innehållet i produkten, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentorganisationen Äkta vara.
Trots att det vegetabiliska gräddalternativet har ”soja” i namnet innehåller den endast två procent av denna råvara. Som jämförelse innehåller Alpros egna sojadrycker fyra gånger så mycket sojabönor. Den huvudsakliga råvaran i sojavispen är istället palmolja, vilken utgör hela 25 procent av innehållet.
– Palmoljan är kritiserad, bland annat av miljöskäl, och många konsumenter väljer bort produkter som innehåller den. Jag tror att den negativa bilden ledde till att Alpros sojavisp fick så många röster, säger Björn Bernhardson.
Närmare hälften av de totalt 19 100 rösterna föll på företagets produkt. Närmaste konkurrenterna var Skånemejerier Bara yoghurt frukt & bär och Pågen Brioche hamburgerbröd.
Här kan du läsa om alla finalisterna!
Källa: Äkta vara