Både varumärket “Rå” och produktbeteckningen “råsaft” på framsidan antyder att det här är en särskilt rå och obehandlad juice. På baksidan står dessutom att den är kallpressad. I själva verket har juicen pastöriserats, dvs hettats upp för att förlänga hållbarheten, innan den tappats på flaskan. Opastöriserad juice är eftertraktat eftersom det anses ge en friskare mer naturlig smak samtidigt som vissa vitaminer och andra nyttigheter bevaras bättre.
Brioche är ett franskt bröd, bakat med smör och ägg, som på senare tid har blivit populärt att använda till lyxigare varianter av snabbmatklassikern hamburgare. De här bröden innehåller dock ingen av dessa ingredienser. Ingredienserna är i själva verket snarlika deras vanliga hamburgerbröd. Den enda egentliga skillnaden är att det inte ligger några sesamfrön på locket och att de har smaksatts med smörarom.
Liksom sojadryck är ett alternativ till mjölk är denna produkt ett alternativ till vispgrädde. Innehållet av just sojabönor är dock mycket blygsamt, ynka 2 procent, faktiskt betydligt mindre än de 8 procent som finns i samma tillverkares sojadryck. Istället utgörs hela 25 procent av produkten av palmolja, vilket tillverkaren förstås inte skyltar med. Sina gräddliknande egenskaper har produkten fått med hjälp av bland annat konsistensmedel och aromämne.
Producenter protesterar
Kurera skriver också att Wellnox som producenten bakom Rå heter anser att nomineringen är orättvis och säger till Food supply att de är tydliga med att produkten är både kallpressad och pastöriserad och förklarar att inte heller försöker bluffa med att B och C-vitaminer försvinner vid upphettning. Samtidigt som man från företagets sida förstår att man kan anse att en produkt som heter Rå inte ska vara värmebehandlad säger man att pastöriseríng är nödvändigt då blåbär är känsliga och saften annars bara skulle ha en hållbarhet på sju dagar i kylskåp. Man påpekar vidare att beteckningen råsaft är skyddad enligt lag och bara får användas om produkten består av 100 procent pressad frukt samt att deras syfte är att utveckla naturliga produkter utan tillsatser.
Även Skånemejerier uttrycker besvikelse över att deras yoghurt anses vara en bluff, då de menar att det rör sig om en 100 procent naturlig produkt.
Vinnaren av Årets Matbluff 2019
Källa: Äkta Vara